Utenfor Risa-bygget på Nærbø var det onsdag morgen formell åpning av Risa AS sine nye ladestasjoner, med flotte elbiler på rekke og rad, og hele ledergruppen på plass.

Det er satt opp 18 ladestasjoner, samt en stor hurtiglader, levert av Eldrift – Bryne-selskapet startet av NMI-gründere Sigbjørn og Helge Ullestad.

Etter ordføreren hadde klippet i snora og sagt noen ord, bekreftet daglig leder Bjørn Risa overfor Jærbladet at de signerte en avtale med eldrift sist helg.

Eldrifts store ladecontainere skal stå for elektrisitet til blant annet deres nye gravemaskin.

Det nye selskapet ser mot fremtiden og er klar for en revolusjon

– Utviklingen skjer fort og vi må være med på den. Vi har 500 biler som går på veiene, men alt nytt som kjøpes inn blir elektrisk, sier Risa.

Alt nytt elektrisk

El-gravemaskinen av merket Volvo, bare den fjerde i sitt slag i Norge, fikk de levert for to uker siden.

Maskinen har en kapasitet på fem-seks timer og koster tre ganger så mye som en vanlig maskin på samme størrelse.

Dette i tillegg til flere person- og kassebiler i elektrisk utgave, samt ladestasjoner, tar Risa stegene mot en grønn framtid, som også inkluderer elektriske anleggsmaskiner.

Men akkurat nå er det fryktelig dyrt, og elektriske anleggsmaskiner er i en helt annen prisklasse enn vanlige.

 

ORDFØRERBESØK: Bjørn Risa var glad for at Hå-ordfører Jonas Skrettingland kom på den formelle åpningen av ladestasjonene på Risa, og de to hadde en god drøs etter snorklippingen. Foto: Simon Hobberstad

– Vi har 500 biler som går på veiene, og alt nytt som kjøpes blir elektrisk, stadfester Risa.

Produksjons- og teknologi-leder, Lars Rune Nygård, informerer om at selskapet nå har 43 elbiler. Det er 20 ytterligere el-kassebiler på vei inn.

Hurtiglader

Bjørn Risa tar oss med til baksiden av Risa-bygget, der han stolt viser fram hurtigladestasjonen.

– Denne lader bilen på 15–20 minutter, sier han opprømt mens han spaserer bort mot stasjonen.

– Hvordan skal det organiseres hvem som får rett på denne?

– Det blir de som kjører mest inn og ut. De som er på kontorbygget hele dagen kan bruke de vanlige ladestasjonene.

Hele ledergruppa, som består av ti personer, skal nå bruke elbiler.

– Jeg tror det er bra at vi i ledergruppa går foran og er «bjellesauer» på disse tingene.

 

TESTER: Her er den ene hurtigladeren i bruk. Daglig leder Bjørn Risa (t.v.) og leder for produksjon og teknologi, Lars Rune Nygård. Foto: Simon Hobberstad

Klimanøytralt

– Det er viktig at vi gjør det vi kan. Vi jobber for å få bygget så klimanøytralt som mulig, sier Lars Rune Nygård.

Han sier det er viktig å se ting med et langtidsperspektiv, for investeringene nå er store, og med dagens strømpriser er det ikke nødvendigvis så mye billigere med elbiler.

 

– Men den store «driven» vår er mot kundene. Vi må ha klimaregnskap på alle prosjektene våre, så jo flere miljøtiltak vi kan ha jo bedre er det, forteller han.

Nygård forteller om det nasjonale målet at alle bygge- og anleggsplasser skal være utslippsfrie innen 2025.

– Er det realistisk?

– Det er et mål, smiler han.