Salte med GPS

Du er her:
Salte med GPS

Risa og Statens vegvesen skal i vinter gjennomføre et prøveprosjekt med GPS-styrt salting på to strekninger. – Målet er å få en mer effektiv og miljøvennlig salting sier prosjektleder for Stavanger-kontrakten i Risa Krister Tofteberg.

GPS-styrt salting vil dessuten lette arbeidet til sjåførene hvor de i større grad kan konsentrere seg om å kjøre lastebilene. Teknikken sørger også for at riktig mengde saltløsning havner på veien i riktig bredde noe som gir en mer miljøvennlig salting.

– Statens vegvesen er en aktiv pådriver når det gjelder forskning og utvikling av nye metoder for vedlikehold av veier. Med forsøket vil vi få økt kunnskap om effektive metoder og utstyr for utlegging av salt og saltløsning sier Tofteberg videre.

Nøyaktig salting

– Uten GPS-styringen må endringene gjøres manuelt. I den ene aktuelle prøvestrekningen mellom Sandnes og Stavanger er det blitt målt endringer i spredebredde opptil 360 ganger. I forsøket styres endringen av sprederinnstillingene basert på nøyaktige GPS-posisjoner som hentes fra elektroniske kart sier Tofteberg. Han legger til at det også vil saltes bredere:

– Saltsprederne har dyser som åpner og lukker utover de sedvanlige tre meterne med vei bak lastebilen. Den GPS-utstyrte utleggingen vil føre til at også bussholdeplasser ekstra kjørefelt og kryssområder på begge sider av veien i opptil 11 meters bredde får en dusj av saltløsning slik at isdannelse blir forhindret .

Kompetansefortrinn

For Risa er forskningsprosjektet en god mulighet til å øke kompetansen innen salting og teknologiutvikling.

– Primært ønsker vi å bidra til best mulig resultat på veiene og det inkluderer miljøforsvarlig saltpraksis. Dessuten er det viktig å tilrettelegge for mest mulig interessante arbeidsoppgaver for våre ansatte og innleide kontraktører. At Risa på denne måten også vil kunne oppnå kompetansefortrinn i forhold til konkurrentene er heller ingen ulempe sier Tofteberg.

Del dette:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email