Stor ståhei for Suldalsvei

Du er her:
Stor ståhei for Suldalsvei

Jubelen var stor da den 630 meter lange Osbergtunnelen og 720 meter rassikret vei åpnet i Suldal 16. mai.

Det var rene festdagen og 17. mai på forskudd da samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa som lenge har kjempet for strekningen åpnet veien på formelt vis dagen før nasjonaldagen. Både ordfører presseapparat korps og sambygdinger i alle aldre var til stede.

Lang ventetid
For dette var en gledens dag. Noen av de godt voksne frammøtte hadde ventet på dette siden de var barn – for flere generasjoner siden.
– Gratulerer med dagen. Det er stort å være medlem av en regjering som satser på samferdsel. Vi bruker nå 12 milliarder kroner mer på samferdsel enn før vi overtok. Det er jo også det som er forklaringen på at denne veien har fått penger og nå er klar til bruk sa samferdselsministeren og erklærte riksvei 13 Osberg-Kilane for åpnet.

Stor betydning
Veien er del av Nasjonal turistvei i Ryfylke. Prosjektet som ble påbegynt i 2010 har hatt en totalkostnad på 172 millioner kroner. Risa AS har vært hovedentreprenør med Statens Vegvesen som oppdragsgiver. Avdelingsleder Leif Roger Øverbø i Risa AS har god kjennskap til veien fra tidligere og har full forståelse for jubelbruset.

– Klart at dette har stor betydning for alle som ferdes her. Jeg har selv pendlet på dette strekket. Veien har vært alt annet enn bra med så smale partier at det ikke har vært mulig å kjøre to biler forbi hverandre.

Nå er han imidlertid strålende fornøyd. Men jobben har vært ganske utfordrende.

Utfordringer
Under arbeid med sikringen av fjellsiden ble det klart at faren for steinsprang var større enn først antatt.

– Dette har vært en jobb med mange utfordringer både i forhold til trafikkavvikling og bratte fjellsider. Vi har vært nødt til å sprenge så mye som 105.000 tonn kubikk fjell sier Øvrebø.

Del dette:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email