Sola-ordfører Håkon Rege tok det første gravetaket på veien fra E 39 på Forus til Sola flyplass. Innen utgangen av 2012 skal Solasplitten med fire kilometer splitter ny vei åtte broer én tunnel og én kulvert stå klar.
Ordfører Håkon Rege hadde tydeligvis tjuvtrent på å styre skuffen på en 70-tallsmodell Brøyt gravemaskin. Han hadde i hvert fall ingen problemer med å sette skuffen ned i jorda og røske opp de første gravetakene i anleggsarbeidet for den mye omtalte Solasplitten.
Ordføreren var veldig godt fornøyd med at Risa AS nå er i gang med å bygge Solasplitten.
– Det har vært mange ordførere i Sola før meg som har ønsket å starte byggingen av denne veien. Da jeg begynte i politikken i 1984 hadde de snakket om denne veien i mange år allerede. Vi skulle ha gjort dette for lenge siden men nå er vi endelig i gang. Veien vil øke livskvaliteten til mange beboere som har slitt med støy og trafikk langs dagens hovedfartsårer til flyplassen. Jeg er veldig takknemlig for å få lov til å ta det første spadetaket og vil ønske entreprenøren lykke til. Det vil helt klart bli en del utfordringer. Spesielt håper jeg at arbeidet vil gå godt med tanke på HMS kom det fra Håkon Rege.
Høyere kontraktssum
Prosjektleder for Risa AS Anne Margrethe Skretting og anleggsleder Kato Risa ser begge fram til å starte arbeidet. De vil ha en stor organisasjon tilgjengelig for å holde prosjektet i tømmene.
– Vi blir rundt åtte ti stykker som vil ha fast plass i brakkeriggen. Risa AS er hovedentreprenør med Skanska som underentreprenør på betongarbeid og tunnel. Av Risa-ansatte i driften av anlegget blir vi rundt 50 personer på det meste. Strekket er på fire kilometer og omfatter åtte broer én tunnel på 300 meter og én like lang kulvert. Veien vi bygger nå skal ha to felt men traseen er planlagt bred nok for fire felt. Om tunnelen skal bygges for fire felt er ennå ikke bestemt skisserer prosjektleder Anne Margrethe Skretting opp.
Kontraktssummen på 296 millioner kroner vil bli en del høyere på grunn av tilleggsarbeid som ennå ikke er regnet inn i prosjektet. Prosjektet er allerede det desidert største anlegget som Risa AS har hatt ansvaret for.
Fortsetter tråden fra E 39
Det første spadestikket skjedde ved det som skal bli Kidlingsberget bro hvor også selve anleggsarbeidet starter opp for fullt i midten av september.
– Parallelt med at vi lager en anleggsvei fra E 39 og bort til Eikeberget starter Skanska å bygge tunnel og kulvert. Innen 15. oktober 2011 skal vi være ferdig med det første strekket fra påkoblingspunktet på E 39 og fram til Eikeberget bro. Det er et vanvittig bra anlegg mener Kato Risa.
Hele prosjektet skal være ferdig til julen 2012. Prosjektleder for Statens vegvesen er den samme som Kato Risa har samarbeidet med under arbeidet ved E 39 Edvard Dahl.
– Vi hadde et veldig godt samarbeid på E 39. Det er jeg sikker på at vil fortsette her. Trafikkavvikling til og fra flyplassen når arbeidet kommer så langt og over Sandnessletta vil nok bli de største utfordringene i prosjektet tror Edvard Dahl.
.